צירוף צדדים שלישיים לבוררות

צירוף צד שלא חתם על הסכם בוררות לבוררות

בוררות מהי

מוסד הבוררות נועד להיות אלטרנטיבה ליישוב סכסוכים מחוץ לכותלי בית המשפט או בית הדין הרבני.

חוק הבוררות התשכ"ח-1968 והתקנות קובעים את הכללים על פיהם תתקיים הבוררות ושעל פיהם יפעל הבורר.

פסק בורר שניתן כדין, יכול לפי חוק להיאכף בהוצאה לפועל אחר הליך של 'אישור פסק בורר', ואז דינו כדין פסק דין של בית משפט לכל דבר ועניין.

בתי הדין לממונות כבוררים

בתי הדין לממונות ביושבם לדון דין תורה שואבים את כוחם המוסרי מהשולחן ערוך, אולם מלבד בתי הדין הרבניים שקיבלו סמכות בחוק לדון בענייני נישואין וגירושין[1], אין לבתי הדין לממונות (הבדצי"ם) סמכות חוקית לכך.

לכן, בתי הדין לממונות בדונם בסכסוכים מסחריים עסקיים, או בענייני שכנים, או בדיני עבודה, וכדו', עושים זאת במסגרת של בוררות, דהיינו על פי כללי חוק הבוררות.

תוקף בוררות רק בהסכמה

ככלל, בוררות מתקיימת רק בהסכמה, בוררות שלא בהסכמה לא יכולה שתתקיים[2].

דרישת הכתב בבוררות

כלל יסוד בבוררות הוא, שמסירת סכסוך לבוררות צריכה שתהיה בכתב. פסק בורר שניתן ללא שהצדדים לסכסוך חתמו מראש על שטר בוררות בו מוסרים את הסכסוך להכרעתו של הבורר אין לו כל תוקף ולא ניתן יהיה לאכוף אותו בבית משפט. [3]

לפי זה יתכן מצב שצדדים שהסכימו לדון בפני בורר יגלו בסופו של הליך שאין לבורר כלים להכריע בסכסוך מאחר ולא כל הנוגעים לסכסוך חתומים על שטר בוררות.

דוגמאות לכך ישנן כגון, בצד להליך שנפטר במהלך הבוררות, או שהמחה את זכויותיו לצד שני, האם יש לבורר סמכות כלפי היורשים או כלפי מי שקיבלו את הזכות?

או, חברה בע"מ שנתבעת ובעלי החברה, שפעמים שיש מקום לבצע הרמת מסך ולחייבם אישית, לא חתמו על שטר הבוררות.

וכן להיפך, בעל חברה שנתבע, ושמצד החוק אפשר לבצע הרמת מסך הפוכה ולחייב את החברה בחובותיו, והחברה לא חתומה על הבוררות.

במקרים מאין אלו יכול להתברר בסופו של הליך הבוררות, שכולו היה לשווא. האמנם כך?

תוקף בוררות כלפי צדדים שלא חתומים על שטר הבוררות

למרות הכלל שאין תוקף לבוררות ללא הסכמה בכתב ישנם חריגים לכלל זה המאפשרים צירוף צדדים שלישיים לבוררות למרות שלא חתמו על שטר הבוררות.

ישנם 3 דרכים בהם ניתן לעשות זאת, אלו מוגדרים בפסיקה האזרחית 'שלושה מעגלי ההרחבה' לכלל שאין תוקף לבוררות ללא הסכמה בכתב.

סמכות בורר על פי הסכמת צד להיות חלק מהבוררות

מעגל ההרחבה הראשון מתייחס לצירוף צדדים אשר מפרשנות הסכם הבוררות ומערכת היחסים החוזית בין הצדדים, או מהתנהגות הצדדים במהלך הבוררות, עולה כי הסכימו להיות חלק מהליך הבוררות.

דוגמא, בעל חברה שנתבעה שלקח חלק פעיל בכל הבוררות ואף הציע עצמו להיות ערב לחוב החברה, נקבע שלאור השתתפותו הפעילה בבוררות והסכמתו לשמש כערב לחוב החברה הסכים להיות חלק מהבוררות.[4]

סמכות בורר כלפי חליף של הצדדים

מעגל ההרחבה השני הינו, סעיף 4 לחוק הבוררות התשכ"ח-1968 שקובע כי:

"הסכם בוררות וסמכותו של בורר על פיו כוחם יפה גם לגבי חליפיהם של הצדדים להסכם, וסמכותו של בורר על פי הסכם בוררות מוקנית גם לבורר חליף, והכל כשאין כוונה אחרת משתמעת מן ההסכם."

החוק לא מגדיר מיהו חליף שנכנס בנעלי החותם על שטר הבוררות, הפרשנות לכך ניתנה בפסיקה של בתי המשפט, נצטט מפסק דין בתיק רע"א 3925/12 רונן נ' עו"ד יובל כהן:

"…המושג חליף לא הוגדר בחוק הבוררות, או בחוקים אחרים בהם נעשה בו שימוש. נוכח זאת, יצקה הפסיקה תוכן למושג זה, ומשמעותו נודעת מקיבוצם של פסקי הדין השונים שניתנו במשך הזמן. עיקרו של דבר, חליף הוא מי שהוסבה אליו זכותו (או חבותו) של בעל הזכות (או החבות) המקורי, מכוח חוק (כגון: מנהל עזבון, יורש, נאמן בפשיטת רגל וכיוב') או בנסיבות אחרות, רצוניות (כגון מקבל זכויות על פי חוזה)…"

סמכות בורר כלפי מי שקשור בקשר הדוק לאחד הצדדים לבוררות

אם עד עתה דובר על הרחבה כלפי מי שלפי פרשנות הסכם הסכים להיות צד לבוררות, או כלפי חליף של אחד הצדדים, בא המעגל השלישי ומרחיב אף יותר את אפשרות צירוף צדדים שלישיים לבוררות על אף שלא חתמו על שטר הבוררות.

מדובר במי שלא עולה מהתנהגותו או מהסכמים שהסכים להיות צד לבוררות ואף איננו חליף של אחד הצדדים, ואף על פי כן יש סמכות לבורר כלפיו.

בפסיקה הובאה דוגמא לכך, בבעלי חברה שנתבעת בבוררות, שמצד החוק ניתן לבצע הרמת מסך ולחייב את בעלי המניות של החברה, במקרה כזה יש לבורר סמכות לחייב את בעלי החברה גם אם הם לא חתומים אישית על שטר הבוררות.

וכן להיפך, בבעל חברה שנתבע בבוררות והחברה עצמה לא חתומה על שטר הבוררות, וכשמצד החוק ניתן לבצע 'הרמת מסך הפוכה' ולחייב את החברה בחוב בעלי מניותיה, במקרה זה יש לבורר הסמכות לחייב את החברה דרך הרמת מסך הפוכה [5] למרות שהחברה איננה צד לבוררות.

וכה נאמר בפסק דין רונן הנ"ל בעניין:

"…מעגל ההרחבה השלישי הוא המרחיק לכת ביותר מבחינת עקרון היסוד של הסכמת הצדדים לבוררות, שכן הוא מתייחס לאותם מקרים בהם לא עולה מהסכם הבוררות כי יש לצרף צד מסוים לבוררות ואותו אדם הנדרש להליך הבוררות אינו חליף של אחד הצדדים המקוריים. ואולם, הצדקתו של מעגל זה גם הוא נעוץ ביסוד הסכמת הצדדים ונראה כי מטרתו היא למנוע מצדדים לחמוק מהשתתפות בהליך בוררות לו הסכימו מהותית בטענות פורמליסטיות … המקרים האופייניים ביותר למעגל זה הינם אלו בהם מתבקש צירופם של מי שקשורים בקשר הדוק לאחד הצדדים החתום על הסכם הבוררות אך עיקרון האישיות המשפטית הנפרדת מפריד ביניהם . כך, למשל, כאשר צד לבוררות מבקש לצרף להליך את בעל השליטה בחברה איתה חתם על הסכם בוררות, או כאשר הוא מבקש לצרף להליך את החברה שבשליטתו המלאה של הצד השני "[6]

בעלים של חברה שניסה להתחמק מבוררות בכך שלא החתים את החברה על שטר הבוררות

למשרדינו הגיע לקוח שסיפר שחתם זיכרון דברים לרכישת דירה מחברה מסוימת מול המנכ"ל של אותה החברה.

משהגיע הזמן לחתימת חוזה התנער בעל המניות בחברה מהסיכומים אליו הגיעו הצדדים והתכחש לזיכרון דברים בטענה שהחברה אינה חתומה עליו וחתימת המנכ"ל אינה מחייבת את החברה כל עוד לא חתמה החברה על הזיכרון דברים.

משפנינו לבית דין בתביעה לאכיפת הזיכרון דברים, סירב בעל המניות של החברה לחתום בוררות בשם החברה והסכים לחתום רק בשמו בטענה שהחברה לא התקשרה בזכרון הדברים ולכן איננה צד לסכסוך.

בדיון בבית הדין טענתי כי חתימת המנכ"ל על הזכרון דברים מחייב את החברה לפי סעיף 47 לחוק החברות שקובע  שאורגן של חברה פועל בשמה ומחייב את החברה ומשכך, מנכ"ל החברה שחתם זיכרון דברים חייב את החברה בעצם חתימתו.

מה גם שלפי סעיף 56 לחוק החברות גם אם פעל אורגן של חברה בניגוד להרשאה או בניגוד למטרות החברה, אם מי שנחתם מולו לא ידע ולא היה עליו לדעת כי העומד מולו פועל בניגוד להרשאה, הרי זה מחייב את החברה! וכך הדבר לפי ההלכה [7]

כך שאיך שרק לא יהיה, חתימת מנכ"ל החברה על זיכרון דברים בשם החברה מחייבת את החברה.

ולפי פסק דין רונן הנ"ל, יכול בית הדין בכובעו הנוסף כבורר, לחייב במקרה זה גם את החברה בדרך של הרמת מסך הפוכה, לפי סעיף 6ב לחוק החברות, למכור את הדירות שברשותה למרות שאיננה חתומה על שטר הבוררות, כי אין צודק וראוי יותר לבצע הרמת מסך מבמקרה זה כפי שסעיף 6ב לחוק דורש.

מאת: טו"ר משה יוסף ליברמן

_______________________

[1] חוק שיפוט בתי הדין הרבניים (נישואין וגירושין) תשי"ג-1953.

[2] רע"א 8113/09 אלייד סוכנויות לביטוח (1975) בע"מ נ' מוניות ישיר סוכנות לביטוח 2001 בע"מ.

[3] דרישת הכתב מופיע בסעיף 24.1 לחוק הבוררות.

[4] רע"א 1249/12 לידר ניהול ופיתוח בע"מ נ' שרבט מלכיאל ובניו לעם בע"מ.  רע"א 6749/10 ד"ר משה וינברג נ' רייסנר.

[5] סעיף 6ב לחוק החברות.

[6] ראה פסק דין רונן הנ"ל, וראה עוד ברע"א 1158/04 א.מ השבחת נכסים נ' רם דר חברה לבניין בע"מ

[7] חו"מ סימן קע"ו סעיף לט' סימן צג' סעיף יז'.

אולי יעניין אותך גם:

צור קשר לקבלת יעוץ ראשוני

מזונות ילדים-בן מרדן

חובת תשלום מזונות ילדים לפי הדין העברי הינה חובה אבסולוטית ומוחלטת על האב לזון את ילדיו. מהות חובה זו משתנה אומנם בגילאים השונים אך בין אם זו חובה מעיקר הדין, ובין אם זו חובה מדין צדקה, או אפילו רק מכוח תקנת רבנות הראשית עדין זו חובה שמוטלת על האב.

בן או בת שמיוזמתם האישית אינם מעוניינים בקשר עם האב ונמנעים מקשר עמו מוגדרים בפסיקה ההלכתית 'בן מורד' או 'בן מרדן' בין אם הסירוב הוא להיות במשמורת האב או אפילו סירוב להסדרי שהות אצל האב.

בהלכה (שו"ע אבן העזר סימן פב סעיף ז) נפסק שילד מעל גיל 6 המסרב להיות אצל אביו פטור האב ממזונותיו וכלשון החלקת מחוקק (שם ס"ק ט) "כשהבן אינו רוצה להפרד מאמו יש לאב לומר אין עלי חיוב צדקה לפרנסו כל זמן שאין שומע לקולי להיות אצלי ללמדו תורה ושאר דברים".

בפסקי דין רבניים שיצאו מתחת ידם של דייני בית הדין הרבני לדורותיהם מצינו כמה גישות בפסיקת מזונות ילדים לבן מורד. בפסיקה עוצבו כללים וגדרים להגדרת בן מרדן והסנקציות כלפיו [1]. יש כאלו ששוללים לגמרי מזונות ויש שרק מפחיתים, ויש שמבדילים בין בן מורד לבת מרדנית.

כאשר בית הדין הרבני נוכח כי הסיבה לסירוב הבן לקשר עם האב מקורו ב"ניכור הורי" מצד האם כי אז ייחשב הבן לאנוס ולא לבן מורד ולא ישללו ממנו מזונותיו.

כמו כן כאשר המרידה נובעת מהתנהגותו של האב גם אז לא ייחשב בן מרדן אלא אנוס וכלשון בית הדין הרבני הגדול בתיק מספר 993786/2

"…בנסיבות אלו אין אנו מדברים בבן מרדן אלא באב שלא מעוניין באמת בבנו, ואם הבן מרדן – הדבר נעשה בגין מעשי האב.

ונחזי אנן: אם אב מכה את בנו ועקב כך הבן לא מעוניין להיפגש עימו, וכי יעלה על הדעת שהאב יוכל לטעון "יבוא בני המוכה אליי, ואפרנסנו, ואם לא – לא אתן מזונות"? ודאי שאין הדברים כן, וודאי שבמקרה כזה נכוף האב לשלם מזונות לבן באשר הוא שם. משכך, מאי שנא אב המכה את בנו פיזית מאב המכה נפשית? ולעניות דעתנו אב המכה נפשית חמור מהמכה פיזית, וודאי אין הוא יכול לטעון "מכיוון שאין בני נפגש עימי לא אשלם מזונותיו"…

מילים כדורבנות!

נמצא כי שלילת מזונות לבן מרדן יש לו מקור בהלכה אך הקביעה האם מדובר בבן סרבן או בבן מנוכר נתונה להחלטת בית הדין. לא בניקל יחליט בית הדין הרבני לשלול מזונות מילד, ורק כאשר מוכח למעלה מכל ספק שמדובר במרידה שאינה נובעת מהתנהגות האב או מניכור הורי חלילה.

במקרה ונקלעתם למצב כאוב זה מומלץ לפנות לטוען רבני הבקי בדיני משפחה ובפסיקת בתי הדין הרבניים לקבלת ייעוץ מקצועי.


[1] ראה מנחת אברהם ח"ג סימן ד' דעת הגר"א שפירא זצ"ל. מפשטי שאול סמן כ"ג דעת הגר"ש ישראלי הגר"ש גולדשמיט והגר"א יוסף זצ"ל. פד"ר כרך י"ג עמ' 20 דעת הציץ אליעזר. קובץ תחומין כרך ח' עמ' 69-86. תחומין ט"ז 87, 99. עטרת דבורה ח"א סימן ל.